STALKING:ANOTHER TYPE OF CRIME







O amenintare nu necesita intotdeauna cuvinte. O mana indreptata spre tine in forma unui pistol transmite un mesaj cat se poate de clar, mai ales daca e urmata de corespondente sau telefoane amenintatoare. Un buchet de trandafiri ofiliti in fata usii tale, un animal mort sau o fotografie cu imaginea ta taiata poate sa comunice acelasi sentiment. In intreaga lume, sute de oameni au cazut victime unor indivizi care s-au concentrat pe ei in mod obesesiv. Si odata ce ai fost o victima, sti cat de distrugator poate fi acest lucru pentru viata ta. Urmarirea obsesiva si hartuirea este o problema cat se poate de reala. Pana de curand, stirile aveau in vizor cazuri ale unor celebritati. Dar aceasta fapta nu se rezerva doar la cei bogati si faimosi. In timp ce cazurile proeminente atrag cat mai multa atentie din partea presei, majoritatea victimelor nu sunt figuri publice, ci oameni obisnuiti. Cu toate ca majoritatea hartuitorilor nu ataca, pericolul violentei este dedus, ceea ce inseamna ca, chiar si acele victime care nu sunt ranite din punct de vedere fizic, sufera enorm din cauza fricii, anxietatii si a intreruperii rutinei de zi cu zi. Din pacate, victimele pur si simplu nu stiu ce sa faca cand se confrunta cu o hartuire de acest fel. Si nici fortele de ordine sau sistemul juridic. De ce? Pentru ca, in multe cazuri, hartuitorii isi terorizeaza cu succes victimele fara sa incalce legea. Lee Gilman, in varsta de 25 de ani, a atras atentia unuia dintre vecinii ei. Cele doua duzine de crizanteme lasate in fata usii sale erau insotite de un bilet in care scria "Te admir. Esti frumoasa." Semnat "Stanley". Biletul avea o fata vesela la sfarsit. In urmatoarea luna, admiratorul ei i-a trimis scrisori lipsite de sens, unele dintre ele continand pagini intregi de poezii incoerente. Insa toate continand aceeasi fraza: "Daca vrei sa ma cunosti, lasa un bilet sub roata din dreapta a masinii tale." Era evident ca cineva ii urmarea fiecare miscare. "Devenisem total paranoica in acel moment." A sunat la politie care i-a spus ca nu puteau face nimic pana cand autorul acelor bilete nu-i va face ceva fizic. Speriata, a chemat un fost prieten, care a venit cu motocicleta, sa stea cu ea noaptea. "Nu ma bazam pe prietenul tau cu motocicleta," scria in ultimul bilet primit a doua zi. De aceasta data, o fata trista o inlocuia pe cea vesela. Intr-un final, a incetat sa-i mai scrie. "Se pare ca nu ai de gand sa-mi raspunzi," preciza ultimul bilet. Lee nu a mai auzit nimic de la el. O luna mai tarziu insa, i-a disparut pisica. Intr-o zi, cand a deschis cutia de scrisori, i-a gasit zgarda aproape rupta. In ziua de azi, invadarea vietii private a capatat o terifianta dimensiune tehnologica. Hartuitorii, asemeni altor sute de oameni din intreaga lume, au gasit calea internetului pentru a exploata tehnologia in favoarea lor. In zone precum San Diego, 20% din cazurile de hartuire au inclus cyberstalking-ul. In New York, numarul ajunge pana la 40%. "Foloseam internetul de aproximativ 3 ani. Si trebuie sa recunosc ca am trecut prin multe. E uimitor cat de mult iti poate afecta viata. Mi-au trebuit 3 ani sa invat sa fiu mai precauta. Toate din cauza unui tip. L-am cunoscut pe un joc online. Scria poezii sa-si exprime sentimentele, la fel ca si mine. Poeziile pe care le scria ma faceau sa cred ca era doar un alt ratat care avea nevoie de un prieten. I-am dat numarul de telefon si i-am zis sa-mi promita ca nu-l va da altcuiva, etc...etc...evident ca nu am facut un lucru bun. Am vorbit un timp. Dupa aceea, din nu stiu ce motiv, relatia noastra a luat o turnura drastica. Sentimentele lui pentru mine s-au transformat in ura. M-a acuzat ca l-am ranit. Intr-o noapte mi-a spus ca vrea sa vorbim. Ne-am luat o camera de chat privata si nici nu pot sa spun tot ce s-a intamplat in acea noapte. Imi era atat de frica. Avea numarul meu de telefon, a cautat mai multe informatii despre mine. Primul lucru pe care mi l-a aratat cand am intrat pe chat, a fost adresa mea. Apoi a inceput sa ma ameninte. A inceput sa spuna cele mai ciudate lucruri. Ca o sa-si ia pusca si o sa vina la mine sa ma impuste, ca o sa-si faca o pagina web cu toate informatiile despre mine si o sa-mi faca viata un iad cum i-am facut-o si eu pe a lui. Nu stiam ce sa fac. Am incercat sa discut cu el, sa lamuresc lucrurile. Mi-a zis sa ma astept la un telefon in fiecare zi de 13 a lunii. Tocmai implinisem 14 ani cand s-au intamplat toate acestea, si nici macar nu pot spune in cuvinte cum m-am simtit. Am avut cosmaruri in fiecare noapte." Nu toti hartuitorii isi urmaresc fizic victimele, cu un aer viclean si vag dezechilibrat. Orice forma de comportament poate inspira frica; de la apeluri, la vizite nedorite sau scrisori. De cele mai multe ori, hartuitorul este o persoana pe care victima o cunoaste, cineva care se concentreaza pe un anumit aspect al vietii sale fara sa isi dea seama ca acest comportament reprezinta o amenintare pentru victima. Hartuitorii sunt persoane singure, izolate, atat din partile dezavantajate, cat si din cele instarite ale societatii. Din punct de vedere medical, ei se incadreaza in randul persoanelor ce sufera de tulburari mintale, precum paranoia. "Cand eram la colegiu, am inceput sa folosesc cat mai mult internetul. Un coleg a inceput sa ma tot sune cand eram pe mess si eu, fiind naiva in acea perioada, eram flatata ca facea asta. Eram flatata de atentia oferita. Cu toate ca locuiam in acelasi campus, nu ne intalnisem niciodata fata in fata. Parea dragut cu mine si intr-o seara m-a invitat la o cafea. Nu-l consideram atractiv in vre-un fel, dar era amabil si simpatic, asa ca am acceptat sa-i mai dau o sansa. Ne-am intalnit timp de cateva saptamani, nu mai mult de o luna, cand am decis ca acea relatie nu avea sa mearga. Aveam un conflict de interese despre orice si ne certam des. Si acest temperament ma speria. Cateva minute mai tarziu, dupa ce m-am despartit de el, m-a sunat, implorandu-ma sa il primesc inapoi. Dupa ce am incercat sa-l fac sa inteleaga cu frumosul, lucrurile s-au transformat intr-un fel de meci la telefon. I-am spus atunci tot ce credeam despre el. Apoi i-am inchis. Bineinteles, trebuia sa imi verific si mailul. Erau doua de la el. Ambele implorandu-ma sa-i spun ce facuse ca sa ma supar pe el. Asa ca am intrat sa vorbim pe mess si atunci m-a rugat sa ies cu el la o plimbare la 1 noaptea. I-am spus nu pentru ca era foarte frig si nici nu vroiam sa-l vad. Apoi mi-a trimis 7 mailuri; de la te rog nu ma parasi, la te iubesc si la o sa ma sinucid daca nu ma vrei. Nu eram speriata atunci, doar foarte, foarte furioasa. Am uitat sa mentionez ca in mail mai spunea ca statea de o ora in fata caminului sa ma vada cand ies. Asa ca a trebuit sa ma furisez pana in camera, ceea ce m-a facut si mai furioasa. O ora mai tarziu am primit 13 mailuri, toate spunand aceleasi lucruri. Unele erau lungi de 7 pagini cu nimic in afara de te iubesc, iar altele la fel de lungi cu te urasc, o sa ma sinucid. Asta m-a infuriat si mai tare si i-am scris si eu un mail, intr-un final, spunandu-i ca daca vroia sa se sinucida o facea de mult, fara sa imi mai spuna atata. Cand am intrat mai tarziu pe mail, imi sparsese parola si imi stersese tot ce aveam. A spus ca daca el nu ma poate avea, nu ma va avea nimeni, ca ma va face sa-l iubesc si asa mai departe. Apoi, intr-o noapte, a venit la usa camerei mele, plangand, cu trandafiri, implorand-o pe prietena mea sa il lase sa ma vada. Plangea intr-una, spunand ca ma iubeste si ca stie ca si eu il iubesc, ca a fost de ajuns prin cate l-am facut sa treaca si ca a trecut testul meu si era demn de dragostea mea. Inca mai primesc mailuri de la el in care imi spune ca ma iubeste, de ce mai continui sa ma port asa si cand o sa le spun celorlalti ca il iubesc. Am ales sa ignor acele mailuri. Toate acestea s-au intamplat acum 2 ani." A convinge un hartuitor sa te lase in pace este foarte complicat. Problema este ca nu le plac oamenii rationali si cred ca atentia pe care ti-o acorda este ceea ce vrei si daca persista suficient de mult, intr-un final, eforturile lor vor fi rasplatite. In plus, reactia victimelor agraveaza si mai mult problema. Printre greselile facute de victime se numara felul usor de a refuza o persoana in situatia in care nu doresc sa se implice intr-o relatie. Ideea de baza este ca un hartuitor cauta atentie. Cauta o reactie pozitiva din partea victimei, cu toate ca se multumeste si cu una negativa stiind ca astfel face parte din viata ta. Chiar daca implici politia, tot tu esti persoana potrivita sa te protejezi cel mai bine. Urmatoarele sfaturi sunt o mica parte din cartea lui Linden Gross, "Surviving a Stalker". Pentru inceput, daca nu vrei sa dai curs unei relatii, spune "nu" de la inceput, direct si clar. Din moment ce oamenii vad si aud ce vor cand vine vorba de propriile lor sentimente, daca nu le spui un "nu" explicit, nu vor intelege mesajul. De indata ce vezi ca cineva este foarte persistent, trebuie sa tratezi problema cat se poate de serios. Cu toate ca hartuitorul s-ar putea sa nu recurga niciodata la violenta, atentia nedorita iti va produce mai mult ca sigur discomfort si neplacere. In momentul in care situatia incepe sa degenereze in cazul in care ai mentionat clar ca nu ai nici un fel de interes pentru acea persoana, intrerupe orice fel de contact; inclusiv amenintarile de a te lasa in pace sau eforturile de negociere. A pune capat tuturor comunicarilor include si a nu raspunde amenintarilor sau intimidarilor, indiferent cat de frica iti este. "Daca cineva te suna de patruzeci de ori pe zi si, in disperare, raspunzi celui de-al patruzecelea apel pentru a incerca sa cazi la o intelegere cu acea persoana, acest lucru nu face decat sa ii dea de inteles ca numai dupa atatea incercari iti poate capta atentia."

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS
Read Comments

0 comments: